Aarhus Filmværksted er vært for en række filmfagligt målrettede Masterclasses, som henvender sig til unge filmarbejdere. Formålet med hver enkelt Masterclass er i yderligere grad, at professionalisere de unge filmarbejdere, der allerede har arbejdet med et konkret filmfagligt område, og i højere grad udruste dem til mødet med branchen. Hver Masterclass er ledet af fagligt veletablerede og velrenommerede filmarbejdere, der har de rette kompetencer inden for den konkrete fagdisciplin.

Med afsæt i værkstedets mangeårige erfaring og kendskab til det filmfaglige felt, har vi udvalgt 5 fagområder, hvortil der er grund til at tilbyde dybdegående sådan-gør-du værktøjer. Fælles for hver Masterclass vil være et tilbud om konkret og grundfaglig undervisning, som kan forbedre de unge filmarbejderes kompetencer og muligheder inden for deres fagområde. Hver Masterclass skal således ses som led i en generel kvalifikationsopbygning af filmtalenterne i Aarhus og omegn, og som et led i deres vej til et endeligt branchegennembrud.

Efter gennemført Masterclass, vil hver deltager modtage et officielt deltagerbevis, som vedkommende vil kunne kvalificere sig med overfor eventuel arbejdsgiver.

Alle Masterclasses er gratis at deltage i, men der vil forekomme et no-show fee på kr. 500,- for dem der ikke dukker op, såfremt der ikke forelægger en lægeerklæring.

Vi vil løbende opdatere siden her for information om de kommende Masterclasses.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

PODCAST MASTERCLASS – SÅDAN LAVER DU EN PODCAST

DATO: 23.-24. marts 2019 kl.10.00-16.00

UNDERVISER: Andrew Thomas Davidson // Andrew er stifter og direktør for lydbureauet Akkurator, der arbejder i podcasting og auditiv formidling. Akkurator har produceret indhold for bl.a. Dynaudio, Northside Festival, Sund & Bælt og Aarhus Letbane. Andrew har desuden afholdt adskillige foredrag og oplæg om Podcast og lydfortællinger, om Den Gode Historie, Podcastens DNA, og om hvordan mediet også kan bruges som forretningsmodel.

INDHOLD: På denne Masterclass vil deltagerne få kompetent undervisning i hvad en podcast kan og hvorfor der netop tales om den nu. De vil desuden gennemgå emner som historiefortælling, lyddesign, redigering, mix og DAWs (digital audio workstation).

Første dag vil der være fokus på Podcast-teori og teori om formidling via lyd. På anden dagen skal deltagerne selv arbejde med mediet og løse specifikke opgaver, fx Interview din sidepartner og få stillet dine spørgsmål rigtigt, Lyddesign: Deltagerne får ét spor, enten med speak eller interview, og skal selv designe lyden hertil, Historiefortælling: Sammensæt speak, interview, musik og lyde udleveret af underviser og Redigering: Deltagerne får udleveret et spor, der ikke er behandlet, som de selv skal arbejde med.

HVOR: Aarhus Filmværksted, Skovgaardsgade 3, Indgang 3F, 8000, Århus C

ANSØGNINGSKRITERIER:

For at deltage i Masterclassen skal deltageren:

  • Vedhæfte en motiveret ansøgning af max. 1 side (Hvorfor vil du gerne lære at lave podcast?)
  • Vedhæfte et kortfattet CV
  • Medbringe eget optageredskab (helst ikke smartphone, men smartphone med tilsluttet mic er ok)
  • Medbringe egen computer med Reaper installeret. Kan hentes gratis (trial version): http://reaper.fm/

Masterclassen er gratis, men da der er begrænsede pladser er ansøgning nødvendig.

Send din ansøgning senest 1/3-19 via dette link.

Du vil få svar senest d. 8/3-19

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

MANUSKRIPT MASTERCLASS – SÅDAN SKRIVER DU TIL ET SERIEFORMAT

DATO: Masterclass afholdes d. 12.-13. Maj 2018, kl.9.00-15.30

UNDERVISER: Julie Budtz Sørensen // Julie (f. 1987) har en cand. mag. i idéhistorie og er uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole i 2015. Siden da har hun arbejdet med diverse instruktører deriblandt Annette K. Olesen, Ask Hasselbalch og Barbara Rothenborg Topsøe, hun har skrevet og instrueret kortfilmen Middag med A som vandt Odense Film Festivals Pitch Me Baby konkurrence i 2015, samt være forfatter på de to radiodramaer Love Me Tinder og Det Med Liv på DR.

INDHOLD: Workshoppen er for manuskriptforfattere, der ønsker at skrive tv-serier. Undervisningen vil dels bestå af en mere teoretisk del, hvor vi gennemgår et par afsnit af kendte tv-serie og snakker om tv-serie begreber som karakterbuer, sæsoner, afsnitsstruktur, præmis og arena.

Vil vil derudover tale om forskellen på at være hovedforfatter og episodeforfatter, hvordan det er at arbejde i fællesskab i et writer’s room og samarbejdet med broadcastere som fx. DR og HBO Nordic.

Endelig vil vi gennemgå biblen som format, en måde at præsentere sin tv-serie idé både visuelt og narrativt for broadcastere og produktionsselskaber.

Den praktiske del af workshoppen består i, at deltagerne går sammen i grupper for at brainstorme på ideer til en serie ud fra nogle stikord. Formålet med dette er, at deltagerne får et indblik i, hvordan en idéudvikling i samarbejde med andre forfattere kan foregå. Samtidig får deltagerne mulighed for at bruge de værktøjer de har lært den første dag.

Vi bruger også noget tid på at tale om den gode pitch og har noget pitchtræning, som deltagerne får brugt den sidste dag, hvor de sammen skal pitche deres idé til en tv-serie for de andre deltagere. 

DET LÆRER DU:

  • Hvordan strukturerer man en tv-serie bibel/præsentation af ens serie
  • Hvordan pitcher man sin idé
  • Hvordan idéudvikler man i fællesskab med andre forfattere.

PROGRAM:

Dag 1

  • Introduktion til arbejdet med tv-serier
  • Vi snakker om tv-serier ud fra nogle eksempler (fx. Sopranos, Twin Peaks, Mad Men, Parcs and Rec). 
  • Julies egne erfaringer med at arbejde med tv-serier. DR, produktionsselskaber, udvikling. 
  • Forskellen på at være hovedforfatter og episodeforfatter.  
  • Karakterer. Hvordan man kan forme og udvikle en karakter over mange sæsoner. 
  • En bærende præmis. Hvordan skaber man en historie til det serielle format.
  • Deltagerne danner grupper af ca. tre. Ud fra nogle stikord skal de udvikle en grundlæggende ide til en tv-serie. Eftermiddagen bruges til at brainstorme ideer, finde tre hovedkarakterer, et par arenaer, en præmis og tematik.

Dag 2

  • Præsentation af tv-serie idé: Hvordan formidler man sin idé, når man snakker med fx. Producere og broadcastere.
  • Bibel. Strukturen på en tv-serie bibel. Vi kigger på eksempler og snakker: præmis, tematik, karakterer, arenaer, afsnitsopbyning etc. 
  • Pitch. Pitchen som præsentationsform. Hvordan laver man en god pitch, hvordan præsenterer man sin idé kortfattet og præcist.
  • Deltagerne færdiggør arbejdet med deres tv-serie præsentation og arbejder på en pitch. Hver part skal præsenterer enten grundhistorien, karaktererne eller tematik, arena, præmis.

HVOR: Aarhus Filmværksted, Skovgaardsgade 3, Indgang 3F, 8000 Aarhus

ANSØGNINGSKRITERIER:

For at deltage i masterclassen skal deltageren: 

  • Have skrevet mindst én kort- eller spillefilm, som er blevet produceret. 
  • Have erfaring indenfor film- og tv-branchen. 
  • Vedhæfte en motiveret ansøgning af max. 1 side
  • Vedhæfte et kortfattet CV

Masterclassen er gratis, men da der er begrænsede pladser er ansøgning nødvendig.

Send din ansøgning senest d. 4/5-18 kl.12 her.

Du vil få svar senest d.7/5

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

PRO TOOLS MASTERCLASS - SÅDAN LAVER DU LYD TIL FILM

DATOER: Masterclasses afholdes Lørdag d.2/6 og Søndag d.3/6, kl.10.00-15.00

UNDERVISER: Søren Bendz // Lyddesigner & tonemester, siden 1997 ejer af Soundmill, som bl.a. har leveret audio postproduktion til serien Dicte, reklamer, film og TV. 

INDHOLD: Denne Pro Tools Masterclass har konkret fokus på post-audioredigering i Pro Tools, og deltagerne vil få en gedigen og grundlæggende indsigt i arbejdsgange, værktøjer og tricks der skal til for at lave professionel lyd til film og audiovisuelle medier. Der forventes erfaring med lydoptagelse eller lydredigering for at kunne deltage. Det er ikke en forudsætning at have tidligere arbejdskendskab til Pro Tools, den vil du opnå på kurset. Men det er en fordel, at du har mixet en håndfuld kortfilm, gerne længere formater eller har et ønske om at komme til det. Erfaring fra Field recording er også en fordel. Kendskab til HD12, waves, Izotope er en forudsætning.

Citat fra Søren Bendz: "Tonemesterens vigtigste greb. Lyt. Hør efter, vær grundig, gør dig umage og lyt efter. Brug ørerne, ikke kun skærmen. Vi lytter, tager afsæt i det I kan, laver mix og lytter endnu mere. Alt foregår i Protools Ultimate.
Vel mødt. Det bliver hyl."

HVOR: Soundmill Studie: Bjørnholms Alle 4, 8260 Viby

ANSØGNINGSKRITERIER:

For at deltage i Masterclassen skal deltageren: 

  • Vedhæfte en motiveret ansøgning af max. 1 side (Hvorfor du vil lære at bruge Pro Tools?)
  • Vedhæfte et kortfattet CV

Masterclassen er gratis, men da der er begrænsede pladser er ansøgning nødvendig.

Send din ansøgning senest d.24/5 kl.12.00.

Du vil få svar senest d.28/5.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

COLOURGRADING MASTERCLASS – SÅDAN COLOURGRADER DU MED DAVINCI RESOLVE 14

DATOER: Masterclasses afholdes Mandag d. 4/6, mandag d. 11/6 og onsdag d. 13/6, kl.16.00-19.00

UNDERVISER: Claus Lund // Claus driver til dagligt produktionsselskabet Duke Denver Film, hvor han arbejder med alt indenfor produktion af kort- og lang fiktionsfilm, dokumentarfilm, tv-serier m.m. Claus har arbejdet professionelt i Davinci siden 2013 og brugt Resolve siden 2015. Claus har en baggrund som skuespiller, men har også arbejdet med film, både som caster, manuskriptforfatter, co-producer, klipper og grader.

INDHOLD: Deltagerne vil på denne ”Davinci Resolve Basic” Masterclass lære de grundlæggende værktøjer til at blive bedre til at colorgrade i Davinci Resolve. Deltagerne vil overordnet set få en bedre forståelse for workflowet mellem eksempelvis Addobe Premiere og Davinci Resolve. I forløbet vil der være praktiske opgaver, så deltagerne selv kan få afprøvet de forskellige teknikker, og dermed være bedre udrustet i praksis.

DET LÆRER DU/VÆRKTØJER:

  • Noder
  • Color wheels
  • Qualifier
  • Windows
  • Resolve fx
  • LUTS 

PROGRAM:

Dag 1

  • Introduktion til Davinci Resolve.
  • Overblik over Davinci Resolve's interface.
  • Gennemgang af Media Tab, Edit Tab, Color Tab, Fairlight Tab og Deliver Tab.
  • Start et nyt projekt i Davinci Resolve.
  • Import af projekter fra andre klippeprogrammer.

Dag 2

  • Color corection vs colorgrade, Hvad er forskellen?
  • Gennemgang af Color Tabens værktøjer: vi ser bl.a. på Color Wheels, Windows, Qualifier.
  • Hvad er noder? Og Hvordan bruges de i Davinci Resolve?
  • Resolve FX, LUTS, Greenscreen og filmlooket.

Dag 3

  • Ret op på din optagelse, whiteballance fix og skintones.
  • Hvorfor bruge en Color Panel (Tangent Element), og hvordan?

HVOR: Aarhus Filmværksted, Skovgaardsgade 3, Indgang 3F, 8000, Århus C

ANSØGNINGSKRITERIER:

For at deltage i Masterclassen skal deltageren: 

  • Vedhæfte en motiveret ansøgning af max. 1 side (Hvorfor du vil lære at bruge Davinci Resolve?)
  • Vedhæfte et kortfattet CV

Masterclassen er gratis, men da der er begrænsede pladser er ansøgning nødvendig.

Send din ansøgning senest d.22/5 kl.12.00 her.

Du vil få svar senest d.28/5