ORDFORKLARINGER

  • Fiktion er en genre, hvor historierne som udgangspunkt er fiktive, men fiktionsfilm kan også være baseret på virkelige hændelser, hvor historien så er bearbejdet og præsenteret på en kreative måde. Fiktionsfilm kan spænde over mange genrer som drama, komedie, thriller eller science fiction, og de bruger opfundne karakterer og plot til at underholde eller vække følelser hos publikum. 

  • Dokumentar er en genre, der fokuserer på virkelige begivenheder, mennesker eller emner. Dokumentarfilm kan både være faktabaserede og sigte mod at informere eller skabe indsigt gennem observation og interviews, men dokumentarfilmen kan også være kunstneriske og eksperimenterende. Dokumentarinstruktøren kan, ligesom fiktionsinstruktøren, bruge kreative og visuelle virkemidler til at fortælle en historie og en dokumentarfilm kan lige så vel være objektiv som den kan være subjektiv.  

  • Eksperimentalfilm er en genre, der udfordrer de traditionelle filmiske normer og konventioner. Denne genre er kendetegnet ved at lege med form, stil og indhold, og det kan resultere i film, der er abstrakte, visuelle eller ikke følger en konventionel plotstruktur. Målet er ofte at udforske nye måder at fortælle historier på. 

  • En synopsis er et kortfattet resumé af en films manuskript eller idé, der præsenterer historiens handling, dramatiske konflikt og struktur på en engagerende måde. Den skrives i nutid og tredje person og giver et overblik over plottet, vendepunkter, klimaks og afslutning uden at afsløre alt – læseren skal stadig være nysgerrig efter at se filmen. 

    En synopsis besvarer spørgsmål som: Hvad handler historien om? Hvem er hovedkaraktererne? Hvad stræber de efter, og hvilke forhindringer står i vejen?  

    Synopsis skrives i nutid og bør være let at forstå, og uden tekniske fagudtryk. Fokus er på hovedplottet og karakterernes motivationer, så historien fremstår klar og engagerende. 

  • Et treatment er en kort og beskrivende tekst, der opsummerer handlingen, karaktererne og stemningen i en film. Et treatment er typisk mere detaljeret end en synopsis, men uden fulde dialoger. 

    Et godt treatment indeholder beskrivelser af tema og koncept, og skitserer alle akter, plotpunkter, karakterer og locations. Nogle vælger også at tilføje åbnings- og slutscenen eller eksempler på dialog.  

  • En pitch vil sige en kort præsentation af et film, serie eller TV-projekt, som bruges til at "sælge" projektet og skaffe penge til produktionen. En pitch bliver ofte leveret af instruktøren, produceren og/eller manuskriptforfatteren og skal overbevise potentielle kunder eller investorer af om at købe netop deres ide til en film, serie eller et TV-program. Ofte består pitchen af både en mundtlig præsentation og andet materiale så som en pilot eller demo reel, look books, treatment og pitch decks.  

  • En projektbeskrivelse for en film er en kort præsentation, der opsummerer filmens koncept, mål og vision. Den beskriver filmens genre, tema, plot, hovedkarakterer og tone, samt hvad der gør projektet unikt. En projektbeskrivelse giver et klart billede af, hvad filmen handler om og dens potentiale. 

  • Et manuskript er en detaljeret skriftlig version af en film, der indeholder både handling og dialog. Det fungerer som en køreplan for produktionen og beskriver scener, karakterer, locations og replikker i et præcist format. 

    Et manuskript skrives typisk i nutid og følger en fast struktur opdelt i akter og scener. Det indeholder beskrivelser af omgivelser, karakterers handlinger og dialog, men uden kamerainstruktioner eller tekniske anvisninger. Et godt manuskript skaber et klart billede af filmen og giver instruktører, skuespillere og filmholdet en fælles vision at arbejde ud fra.

    Vi anbefaler at I bruger Celtx til manuskript.  

  • En hovedkarakter er den centrale figur i en film, som publikum følger gennem historien. Det er deres mål, valg og konflikter, der driver handlingen fremad og skaber filmens spænding og emotionelle dybde. 

    En stærk hovedkarakter har en tydelig motivation, udvikling og indre eller ydre konflikter, der udfoldes gennem fortællingen. De er ofte komplekse og fejlbarlige, hvilket gør dem mere troværdige og engagerende. Deres rejse – både fysisk og følelsesmæssigt – er med til at forme historiens tema og budskab. 

  • Arenaen er det miljø, hvor filmens handling udspiller sig, og som danner rammen for historiens stemning, tematik og visuelle udtryk. I fiktionsfilm kan arenaen være konstrueret og stiliseret, mens den i dokumentarfilm ofte afspejler en virkelig verden, som instruktøren undersøger eller formidler.  

    Uanset format påvirker arenaen karaktererne, deres valg og historiens udvikling. Den skaber kontekst, konflikter og atmosfære og kan være lige så vigtig for fortællingen som selve plottet. 

  • Instruktørens intentioner beskriver den vision og det kreative mål, som instruktøren har for filmen. Det handler om, hvordan instruktøren ønsker at formidle historien visuelt og følelsesmæssigt, samt hvilken stemning og tone, filmen skal have. Instruktøren tager beslutninger om filmens stil, kameravinkler, skuespillerpræstationer, musik og lyd – alt sammen for at understøtte filmens overordnede budskab og tema.  

  • Manuskriptforfatterens intentioner handler om, hvad forfatteren ønsker at kommunikere gennem filmens historie, karakterer og dialog. Det er forfatterens kreative valg og vision for, hvordan plottet udfolder sig, hvilke temaer der udforskes, og hvordan karakterernes rejse udvikler sig. Manuskriptforfatterens intentioner reflekterer den underliggende besked eller de ideer, som filmen gerne vil udforske, samt hvordan disse elementer bliver formidlet gennem handling og dialog. 

  • Producerens intentioner fokuserer på filmens praktiske og økonomiske aspekt. Producerens primære mål er at sikre, at filmen bliver lavet til tiden, inden for budgettet og med den ønskede kvalitet. Det betyder, at produceren både skal tage beslutninger om, hvilke ressourcer der er nødvendige, men også sørge for at finde det rette filmhold, at sikre finansiering og distribution samt at koordinere de forskellige kreative og logistiske elementer. Producerens intentioner hjælper med at få filmens vision til at blive en realitet og sikre, at alle aspekter af produktionen løber glat. 

  • Kerneholdet består af de vigtigste personer, der er ansvarlige for at bringe filmen til live og sørge for, at den kreative vision bliver realiseret. Dette hold er essentielt for filmens produktion og omfatter både de kreative kræfter og de praktiske beslutningstagere.

  • Lokal forankring betyder, at kerneholdet er en del af lokalområdet og arbejder tæt sammen med lokale talenter og ressourcer. Det kan f.eks. være et spørgsmål om at bruge locations i lokalområdet, og om inkludere lokalsamfundet i produktionen.  

  • Dit budget er en detaljeret oversigt over de økonomiske ressourcer, der er nødvendige for at producere filmen. Det omfatter alt fra produktionens faste omkostninger som transport, forplejning, locations, rekvisitter, udstyr (dog kun hvis I har brug for at leje udstyr ud over det, i låner af filmværkstedet). Skal filmen senere distribueres gennem f.eks. festivaler, skal denne post også indgå i budgettet, og der skal derudover også være en post til skuespillerlønninger (Filmværkstedets må ikke bruges til lønninger på andre poster end skuespillere). Et godt budget er grundlaget for at sikre, at filmen bliver lavet inden for de økonomiske rammer, og at alle nødvendige ressourcer er til rådighed gennem hele processen. 

    Det er produceren, der har ansvar for at budgettet bliver udarbejdet og overholdt.  

  • Finansieringsplan for en film er en oversigt over, hvordan filmen skal finansieres, og hvor de penge, der indgår i budgettet, kommer fra. Finansieringsplanen beskriver, hvordan penge til produktionen vil blive skaffet, som f.eks. støtte fra et Filmværksted, fondsstøtte, crowdfunding, sponsorer, partnerskaber eller andet.

  • Når vi taler om lancering, taler vi om planen for offentliggørelsen af en film, og distribution af filmen til publikum. Det gælder f.eks. en premiere og festivaldeltagelse, men også eventuelle markedsføringskampagner og valg af distribution via biografer eller streamingtjenester. Lanceringen har til formål at skabe opmærksomhed om filmen, tiltrække seere og maksimere dens synlighed. Her er det godt at være opmærksom på hvilken målgruppe, man forsøger at ramme. 

  • Målgruppeovervejelser handler om at tænke på, hvem filmen er lavet til, og hvordan man bedst når denne gruppe. Her det vigtigt at overveje faktorer som alder, interesser, livsstil og hvilke platforme, de bruger til at se film. Når man kender sin målgruppe, kan man tilpasse filmens indhold, tone og markedsføring, så den appellerer til netop dem

En person, der filmer med et videokamera på en tripod ved en strand, med en person, der sidder på en bænk og ser ud over vandet.

Kerneholdet består af de vigtigste personer, der er ansvarlige for at bringe filmen til live og sørge for, at den kreative vision bliver realiseret. Dette hold er essentielt for filmens produktion og omfatter både de kreative kræfter og de praktiske beslutningstagere.